Kendimizi şifa olarak yetiştirebiliriz biraz çabayla...
Çevremizde her yaşta insan var. Kalbini açıp bakamıyorsun ama davranışları ilgimizi çekiyor bizler de davranışlarımızı onlara göre geliştiriyoruz. Öyle hanımlar var her söyleneni üzerine alıyor bazıları da hiç oralı bile olmuyor. Bazı çocuklar var her hareketinden hangi bağın gülü ya da dikeni olduğunu belli ediyor. Sohbet sonrasında duyumlar alıyorum kelimelerimiz birine dokunuyor bir daha gelmiyor.
"Neden gelmiyor?" diye sorduğumda mutlaka darılacak bir şeyler buluyorlar..
Sebepler çok..
Dinlediğimiz sohbetler bizi inşâ etmeli başkalarının kusurlarını değil kendi kusurlarımızı görmemize yardımcı olmalı.. Şu ne biçim Müslüman demek yerine ben şu eksiğimi tamamlamalıyım diyerek azmetmeli.. İlk inen sûrelerden Beled Sûresi 10.ayette "Biz ona iki göz, bir dil, iki dudak vermedik mi? Biz ona iki de yol gösterdik".buyuruyor Allah-u Teâla:
Bu ayeti şöyle anlatıyorum hanımlara:
"Biz ona iki göz verdik yani; bakışlarda edeb olmalı, gördüğüne güzel anlam yüklemek ve harama bakmamak. Hakkı hak görüp ona tabi olmak ve batılı batıl görüp ondan sakınmak.. Bir dil verdik yani; az konuş (hikmetli konuş) çok sus.. Biz ona iki de yol gösterdik yani; Ebû Hureyre (radıyallahü anh)'nin de, "Bu iki necd (yol), hayır yolu ile şer yoludur. Şer yolu, size hayır yolundan daha sevimli ve güzel gelmesin" dediği rivayet edilmiştir. Bu manaya göre ayet, tıpkı, İnsan Sûresi'ndeki, "Biz onu iki yola sevkettik, ister şakir olur, ister nankör" (İnsan, 76/2) ayeti gibi olmuş olur.
Dinlediğimiz sohbetler bizi inşâ etmeli başkalarının kusurlarını değil kendi kusurlarımızı görmemize yardımcı olmalı.. Şu ne biçim Müslüman demek yerine ben şu eksiğimi tamamlamalıyım diyerek azmetmeli.. İlk inen sûrelerden Beled Sûresi 10.ayette "Biz ona iki göz, bir dil, iki dudak vermedik mi? Biz ona iki de yol gösterdik".buyuruyor Allah-u Teâla:
Bu ayeti şöyle anlatıyorum hanımlara:
"Biz ona iki göz verdik yani; bakışlarda edeb olmalı, gördüğüne güzel anlam yüklemek ve harama bakmamak. Hakkı hak görüp ona tabi olmak ve batılı batıl görüp ondan sakınmak.. Bir dil verdik yani; az konuş (hikmetli konuş) çok sus.. Biz ona iki de yol gösterdik yani; Ebû Hureyre (radıyallahü anh)'nin de, "Bu iki necd (yol), hayır yolu ile şer yoludur. Şer yolu, size hayır yolundan daha sevimli ve güzel gelmesin" dediği rivayet edilmiştir. Bu manaya göre ayet, tıpkı, İnsan Sûresi'ndeki, "Biz onu iki yola sevkettik, ister şakir olur, ister nankör" (İnsan, 76/2) ayeti gibi olmuş olur.
Bizler için Allah-u Teâlâ kolaylaştırıyor neyi mi? Hayırla meşgulsek hayrı şerle meşgulsek şerri.. O nedenle istikametimize bakalım yönümüzü nereye çevirdik?
Nukeym ibn Hizam, müslüman olduktan sonra, Hazret-i Peygamber (sallallahü aleyhi ve sellem)'e,
"Bizler, cahiliyye dönemimizde de, bir takım iyi amellerde bulunuyorduk. Şimdi, o iyi amellerimizden ötürü, bizim için bir mükafaat var mı?" deyince,
Hazret-i Peygamber (sallallahü aleyhi ve sellem), "Yaptığın o iyi şeylerden ötürüdür ki, müslüman oldun..." buyurmuştur.
Yani istikametinizi sadık ve merhametli bir insan olarak devam ederseniz Allah iman edenlerin safına katar inşAllah..
Nukeym ibn Hizam, müslüman olduktan sonra, Hazret-i Peygamber (sallallahü aleyhi ve sellem)'e,
"Bizler, cahiliyye dönemimizde de, bir takım iyi amellerde bulunuyorduk. Şimdi, o iyi amellerimizden ötürü, bizim için bir mükafaat var mı?" deyince,
Hazret-i Peygamber (sallallahü aleyhi ve sellem), "Yaptığın o iyi şeylerden ötürüdür ki, müslüman oldun..." buyurmuştur.
Yani istikametinizi sadık ve merhametli bir insan olarak devam ederseniz Allah iman edenlerin safına katar inşAllah..
Fahreddîn Râzî tefsirinde şöyle açıklar:
Kaffâl, "Esas te'vil ve tefsir birincisidir" der, sonra da bunun delilini getirerek şu izahda bulunur.
Kaffâl, "Esas te'vil ve tefsir birincisidir" der, sonra da bunun delilini getirerek şu izahda bulunur.
"Değersiz sudan (meniden), düşünen bir kalb, söyleyen bir dil yaratmaya kadir olan, yarattığı şeyleri yok etmeye de kadir; mahlukatının gizlediklerini bilendir. Deliller böylesine netken, buna iltifat etmeyenin ne mazereti olabilir. Allah'ın nimetleri böylesine çok iken, Allah'ı inkar edenin, ne delili ve mazereti olabilir. Allah'a ve O'nun dinine galip gelme uğrunda, o malı ona veren ve ondan istifade imkanını da ona veren Allah iken, malını harcayanın ne gerekçesi olabilir."
Sevgi ile kalın görüşmek üzere 🌷
inşallah cehaletten kurtulur bizim ülke insanımız bir gün :)
YanıtlaSil