Abdullah b. Ömer ra (ki bir “Arap idi )yolculukta nafile namaz kılmazdı. Bunun sebebi sorulunca şöyle yanıt vermiş: 

“Tesbih ettiğimde tamamlamış oldum.” 

Allah şöyle buyurur: 

“Yedi gökler, yer ve onlarda bulunanlar Allah'ı tesbih eder. Her şey O'nun övgüsünü tesbih eder.“ 

Keşif sahibi olan ve bizim görmediğimizi gören Hz. Muhammed'e hitap ederken şöyle buyurur: 
“Göklerde ve yerde olan her şeyin: güneşin, ayın, yıldızların, dağların, ağaçların ve hayvanların Allah'a secde ettiğini görmez misin?” 
Burada Abdullah b. Ömer'in (Allah ondan razı olsun) derin anlayışına dikkat ediniz! O, yolculukta namazın yarısının düşürülmesiyle kulunun vazifesini hafifletmek istediğini anladığında, Hakkın bu konudaki maksadına uyarak, nafile namaz kılmayı uygun görmemiştir. İş te bu, ruhsal bir anlayıştır.

Yolculukta nafile kılan kimse'i ise, Allah'ın maksadının, namazı düşürmek değil, farzı düşürmek olduğunu kabul etmiş kimsedir. Yolcu farzı tam kılsaydı, bu durumda onun farzı iki rekât, diğer kıldığı ise, nafile olurdu. 
Çünkü Allah, peygamberinin diliyle, yolcuya ancak iki rekât farz kılmıştır. Yolculukta nafile kılan kişi kendisinden sadece farz ibadetin düşürüldüğünü kabul edince, yolculukta nafile kılmıştır. 

“Hz. Peygamber, binek üzerinde yolculukta nafile namaz kılardı? Böylece. bu görüşü benimseyen insan, yolcudan düşürülmek istenen namazın farz namaz olduğunu anlamış, yolculukta nafile namaz kılarken de Hz. Peygamber'e uymuştur. Çünkü Allah bize, “sizin için Allah'ın peygamberinde en güzel örnek vardır”” buyurur.
Muhyiddin İbnü'l-Arabî

Fütûhât-ı Mekkiyye 3.cilt sa:225-226
ALTMIŞ DOKUZUNCU BÖLÜM
Namazın Sırlarının Bilinmesi


5 Yorumlar

  1. Merhabalar.
    Namaz ibadeti ile ilgili Kur'an'ı Kerim'de çok açık hüküm ve bilgi olmadığı için, namazı nerede nasıl ve kaç rekat kılınacağı konusunda Cenab-ı Peygamber'in sünnetine uymak gerekir. İşin doğrusu budur. Peygamber ne zaman, nerede, nasıl, ne şekilde ve kaç rekat kıldıysa, biz de aynen ona tabi olmak zorundayız. Aksi halde, herkes kafasına göre namaz ibadeti ile ilgili hüküm veremez. Kur'an, abdestin nasıl alınacağını Maide suresinin 4. ayetinde çok güzel ve anlaşılır bir biçimde izah etmiş. Ancak, namaz konusunda aynı şekilde sarih bir bilgi ve açıklama yoktur. Namazın nasıl kılınması gerektiğini biz Cenab-ı Peygamber'den öğreniyoruz.

    Yolculuk esnasında Cenab-ı Peygamber'in nasıl, ne şekil ve kaç rekat namaz kıldığına bakmak gerekir. Yolculuk sıkıntılı bir durum olduğu için, yolculukta nafile namaz kılındığını sanmıyorum. Yolculuk esnasında seferi olunduğu için, ancak farz vakit namazlarının edasının mümkün olabileceğini düşünüyorum. Nafile ibadetler ise rahat ortamlarda yapılabilecek ibadetlerdir. Oruçta bile yolculuk esnasında yolculuk mesafesine göre seferi sayılarak oruç tutulmamasına ruhsat verilmiştir. Oruç gibi bir ibadete yolculuk esnasında tutmama ruhsatı verilirken, yolculukta nafile namaz kılınmasını ben pek akla uygun görmüyorum. Çünkü, nafile namazın ne acelesi var ki, yolculuk esnasında niye kılıyoruz? Yolculuk esnasında sağlıklı bir şekilde namazın rükûnlarını yerine getiremeyeceğimize göre, yolculukta nafile namaz kılmanın ne zarureti var, anlamış değilim.

    Bir müslüman bir yola çıkacağı veya bir yoldan döndüğü zaman iki rekat namaz kılmalıdır. (Ömer Nasuhi Bilmen-İslam İlmihali) Bu mendubdur. Giderken evde, gelince mescidde kılmak daha faziletlidir. Peygamber Efendimiz seferden kuşluk vaktinde dönerler ve Mescid-i Saadet'e gidip iki rekat namaz kılarlardı. Bir müddet de orada otururlardı.
    Selam ve saygılarımla.

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Siz yanlış anlamışsınız seferi iken dört rekatlık farz namazları iki rekata düşer. Dört rekat kılınırsa ki bazen seferi iken unutuyoruz dört kılıyoruz ben hep yaparım o şekilde o zaman kıldığınız dört rekatlık namazın iki rekatı Allah'ın cc farz kıldığı kısmı oluyor devamında kıldığınız iki rekatte nafile olarak kayıt ediliyor diyor..
      Bunun delilinide secde ayetini göstermiş... sadece bu.. yani dört rekatlık farz namazın iki rekatı nafile oluyor..

      Sil
    2. Merhabalar.
      Evet, özür dilerim, yanlış anladığımı çok geç fark ettim. Seferi iken iki rekat namaz kılacağımız yerde sehven unutuyor ve dörde tamamlamış oluyoruz. Böyle durumlarda kılınan dört rekatın iki rekatı, farz olan namazın yerine kaim oluyor, diğer iki rekat da nafile namaza düşüyor.
      Teşekkür ederim.
      Selam ve saygılarımla.

      Sil
    3. Ben size teşekkür ederim aslında çok önemli bir detayı vurgulamiş olduk okuyucularimiza daha faydalı olduğumuzu düşünüyorum saolun..

      Sil
  2. spamı da unutmayııın :)

    YanıtlaSil